الخميس، 10 يوليو 2008

الاسكندرية

الجو خانق بالقاهرة حر ورطوبة عالية موت يخنق بجد بالرغم انى عندى تكييف فى العربية والشغل والبيت واى مكان اروحه لازم يكون مكيف لانى عدوة الحر شمس الصيف بتناتبنى حالة من الاختناق ومبقاش قادرة اخد نفسى من قلة الاكسجين فى الجو قررت وانا فى المكتب ااقضى عطلة نهاية الاسبوع فى الاسكندرية بالرغم من زحامها هذه الايام بس انا بعشقها انا من مواليد اسكندرية وقضيت هناك تقريبا نصف عمرى متنقلة بينها وبين القاهرة الاسكندرية لها طعم خاص بشوارعها الحلزونية وكورنيشها الجميل ورائحة اليود ببحرها كل شئ فيها جميل اعشقها خصوصا بالشتاء هدوءها وبحرها وجوها الممطر الرومانسى هناك كافيه اسمها بست رودس وهو على البحر لم تقعد فيه كانك قاعد فى نصف البحر خصوصا لما كنت اروحه فى بداية الشتاء قبل ما يغلق ابوابه للشتاء ويكون الموج عالى ورذاذ الموج يغرقنا ونتواصل فى الضحك انا وصديقاتى بجد كانت ايام جميلة بس لالاسف الكافيه ديه لما زورتها من شهرين طبعا كانت حالتها فى الاخر يرسى لها لحد ما قفلت خالص كنت عاشقة لكافيهات الاسكندرية ذات الطابع اليونانى زى ايليت وسنتفور كان ليهم مذاق خاص مختلف الجاتوه والكرواسان والمخبوزات عموما كل شئ اتغير فى السنتين الماضين بعد ما احتلت الكافيهات ذات الطابع الايطالى البلد وقضت على بقية الكافيهات كل حاجة بتتغير الا طعم الاماكن على راى محمد منير طعم البيوت هو الوحيد اللى بيفضل الاماكن ليها رائحة مميزة تشدك ليها عموما اخدت عربيتى واستئذنت بدرى ويا فكيك على الاسكندرية طبعا الطريق كان زحمة اوى كانه وسط البلد لحد موصلت اسكندرية اكتشفت انا موبيلى كان مقفول كل الوقت ده وماما قلبة الدنيا على محبتش ااقولها انى رايحهاله لانها طول الطريق بتتوتر وتوترنى معاها اول مادخلت اسكندرية واستقبلتنى ريحة اليود قفلت التكييف وفتحت زجاج العربية عشان اتنفس الريحة اللى بعشقها وتدينى باور وترفع من حالتى المزاجية اللى على طول في الحضيض اول ما وصلت غيرت هدومى ولبست فستان خفيف وسابو واطى ونزلت للبحر عشان اسلم عليه لانه حبيبى عشقى الاول والاخير

هناك تعليقان (2):

Ahmad Abdulatif يقول...

يا بختك يا يا عم !!!!!!
ما أجمل ان نفعل ما نحب ونستمتع بالقليل المتاح لنا .
ياب تكون رحلة سعيدة .
البوست غاية في البساطة ، وهنا مربط الفرس .
لك تحياتي

الريم يقول...

تخيل البوست ده لما قريته قلت ايه الغباء ده اللى انا بكتبه بس انت حسيته بطريقة مختلفة انه بسيط شكرا بجد ياحمد على تشجيعك الرقيق