السبت، 16 أغسطس 2008

عروسة البحر



اكيد كلنا بنحب البحر وكل واحد بيحبه باللشكل اللى يعجبه يعنى فى ناس تحب تقعد على الشط تتفرج عليه وتستمتع جدا انا مش من النوع ده او لما بشوف البحر لازم انزل فيه والهى كنت ساعات بنزله فى الشتا وكل واحد له فلسفة خاصة قضيت مع صديقة يوم على البحر وهى كمان بتحبه اوى بس ليها طريقة معينة فى حبها معاه والهى ااقولكم على حاجة الموج كان هادئ جدا وانبسطنا اننا حنستمتع بالميه وفجاءة وهى نازلة الموج على جدا لدرجة انا احنا قعدنا نضحك وقلتلها البحر بيحتفل بيك ضحكتلى ضحة ليها معنى وقلتلى طبعا فى علاقة خاصة بتربطنى بيه كلامها عن البحر كانها بتتكلم عن صديقها او حبيبها علمتنى حاجة جميلة اوى انا من اول ما الموجة تعلى احب اركبها هى قالت لى جربى تدخلى جواه وتغطسى وترمى فى همومك وحزنك وتنقى نفسك من الذنوب قعدت اضحك قلتلى جربى وحتشوفى وفعلا جربت وحسيت ان كلامها صح كنت يخرج من الموجة منتعشة اوى وكلى تفائل المهم عومنا شوية ولما الموج هدئ تانى قالت لى ارفعى نفسك وطوفى على وش الميه حتحسى انك زى الفراشة وفعلا خصوصا الشمس كانت بتبدى تنزل فى الميه وطيور النورس اللى بحبها اوى بطير فوقينا كان منظر جميل اوى واحساس احلى بكتير قضينا وقت طويل لدرجة لما خرجنا استغربنا اننا بقلنا ساعة ونصف بس محسنيش بيهم فعلا كنا بعيد بعيد جدا عن الارض وقرفها وناسها ومشاكلها كاننا فى عالم تانى والاجمل من كده اننا خرجنا قعدنا على الرمل وقعدنا نرسم صحبتى رسمت قلب كبير وسهمين سهم حطط فيه اول حرف من اسمها والسهم التانى سبته فاضى محبتش اضيقها واسالهاوفجاة سالتنى صحبتى اللى مش عايزة ااقول اسمها عشان متزعلش بتؤمنى بوجود عروسة البحر اكيد اه طالما فى حد زيك بيحب البحر وله فلسفة خاصة اوى كده ناحيته بجد انتى اجمل عروسة بحر شفتها وعلى فكرة نفسى كلكم تجربوا الاحساس ده ونبطل نقول لا انا بحب اقعد برة اتمتعت بالمنظر المتعة الحقيقية انك تنزل عشان حتحس انك بتتولد من جديد لا وفيه ناس تغيظ تقعد علبحر وتخاف للرمل يجى عليها وتبقى مضايقة اوى لو رملية او شوية مية جم عليهم انهارده مثلا فى الشغل كنت مبتسمة طول النهار وقررت افتح صفحة جديدة مع زملائى وهم كمان حسوا بكده وقالو لى الظهار الاجازة جابت نتيجة

هناك 20 تعليقًا:

Ahmad Abdulatif يقول...

الجميلة ريم
تخيلي وحشتني كتابتك وأخبارك !!!!
مبروك علي صديقتك شاشا ، وسلمي لي عليها .

كراكيب يقول...

بصي يا ريم والله انا هقولك على حتة حاجة
انا كمان البحر ده كان صاحبي اوي
وفي يوم بقى قررت اعمل اللي انتي كنتي بتعمليه انتي وصاحبتك ده الساعه 7 الصبح
علشان يبقى في هدوء واعرف اعيش مع البحر براحتي ومن غير دوشة عيال او حتى كبار
وفضلت ألعب مع الموج كدة وبعدين روحت نمت على المية من فوق وغمضت عيني وسيبت نفسي للميا وبعدين شوية كدة صغننين ووقفت مش لقيت ارض اقف عليها
ولقيت رجلي بتتشد في بداية دوامة :) وماصدقتش نفسي بقى ومش عارفة اعمل ايه ومفيش حد معايا ومحدش في البحر اصلا وفضلت احاول اطلع حتى للهوا علشان اشاور او حتى علشان اتنفس معرفتش وفضلت كدة كتييييير لحد ما استسلمت واتشاهدت وقولت خلاص هموت وغمضت عيني واغم عليا وحلمت كمان بالعزا بتاعي
وبعدين فتحت عيني بقى على واحد عمو كدة شايلني "هو ماكنش عمو اوي يعني:)"
وفضلوا يطلعوا ميا من بقي ومن وداني ومن كل حتة
ومن ساعتها وانا مخاصمة البحر بقى

الحمد لله انك جيتي بالسلامة
وخدي بالك منه ماتخديش حريتك معاه اوي هه

سوري للرغي

miro el niro kwaniro

يوسفيات..محمد يوسف يقول...

واللهي الموضوع ده من المواضيع اللي بيكون من الصعب الرد عليها


بس عامة هوا الكلام كويس.... والمشكلة الوحيدة إن ميه البحر دايما -مش عارف ليه- بتحب تدخل مناخيري.... وأنا بقى سمي وموتي حاجة تدخل من مناخيري غير الهوا


تحياتي

ومعلش لو فيها ثقالة يعني... ابقي ابعدي السطور عن بعضها

صباح الصباح يقول...

اللة.. حاجة رومانتيكى موت
نفس الشعور دة بس بالاضافة لية انعكاسات انوار كوبرى ستانلى.. والمكان كان شاطىء ستانلى تحت الكوبرى بالضبط.. ومنظر المية وهية بتتخلل جنبات الكوبرى.. منظر وهمى

الريم يقول...

احمد منور والهى وكل سنة وانت طيب

الريم يقول...

كراكيب واضح انك مكنتيش نايمة كويس عشان صحيتى بدرى فنمتى علميه عشان كده التيار جرفك لجوا شوية بس حمد الله على سلامتك وهو زى ما بيقول البحر غدار لازم نكون واخديين بالنا اوى واحنا فيه

الريم يقول...

محمد محمود يوسف بس لو مكنتش بتصور نفسك بالموبيل

الريم يقول...

صباح الصباح اجمل مكان كوبرى استانلى طبعا وتتصور قلعة قايتباى جرب تزورها واتفرج على منظر البحر والموج من هناك

سمير مصباح يقول...

كلام جميل ومستفز جدا
مش تعملى حساب الناس اللى ما بتعرفش تعوم
انا متغاظ جدا


تحياتى

إبن مصر يقول...

السلام عليكم ريم
الأول حمدالله على السلامه منةالرحله اللى اتمتعتى بيها اوى دى وكمان عايز اقولك مبروك على الصفحه الجديده اللى فتحتيها مع اصدقاء العمل واتمنى انها تفضل بيضه مفيش اى شئ يعكرها
اما بقا بالنسبه لحبيبى(البحر) فأنا مش مالك اروح اشوفه ياريتنى كنت قولتلك تسلمى عليه بس خير انا بوصله السلام كتير اوى
تحياتى ويارب دايما مبسوطه ايتها الريم

الريم يقول...

سمير مصباح سيدنا عمر بن الخطاب قال علموا اولادكم السباحة والرماية وركوب الخيل وتتصور بالرغم من انه قال اولادكم مش بنتاكم بس بابا الله يرحمه كان حريص انه يعلمنى انا واختى كل الحاجات ديه خسارة بس مفيش مانع انك تنزل تبلبطط حتى اشكرك جدا

الريم يقول...

son of egypt حاول تخطفلك يوم ولا يومين على الاقل تغيير من الروتين بتاع الشغل

قبل الطوفان يقول...

تحياتي لك ولشاطىء يطل من مصر على شباك البحر المتوسط
وهل هناك مثل ماء البحر لنعانق الموجة الطالعة ونمنح أنفسنا لحظة من صفاء وطمأنينة!

الريم يقول...

دكتور يلسر بجد وانا داخلة على مدونتى كده بلاقيها منورة بعرف علطول ام حضرتك زورتها وسيبت تعليق رقيق

mahasen saber يقول...

يا ريمو يا قمر انا جالى اسئله تاج يعنى معرفش انتى بتحبي الحاجات دى ولا لا بس زنقتك فيها تعالى خدى الاسئله وجاوبى اعتبرينى د.فيل ماشى يا قمر سلام يا جميله والله انتى جميله فعلا ...عايزه اتطلق و..

هانى المصرى يقول...

يبدو انك شخصيه منطلقه ومرحه .. تمنياتى بالسعاده .
ملحوظه صغنونه لو معتبرانى صديق ..والله كدا مش والهى .
تحياتى

speaking يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
speaking يقول...

كنت متأكده أن ناس كتير يا ريم مش هاتفهم انتي بتقولي أيه
العلاقه بيننا وبين البحر كساحليين صعب علي البعض فهمها
فأنا وأنت كائنات اعتادت ان تري مساحة زررقاء لمده 10 دقائق علي الأقل كل يوم .. سواء في طريق الجامعه أو العمل.. فمدينتنا عباره عن شريط علي البحر
البحر قادر علي امتصاص كل غضب وكل تيه وكل توتر .. لو لم يكن بضربات الماء فبصوت الموج أو بامتداد اللون الأزرق المريح الذي يمنحنا الصفاء
للبلد رائحة يحسها الغريب منذ مدخل المدينة .. والسبب البحر
أشياء كثيرة نتميز بها عن غيرنا .. الهدوء .. العفوية .. تقبل الأخر.. الميل للفنون .. الأناقة بدون اتباع أي موضات ..الرقي بصفة عامه هو صفه سببها الأساسي وجود البحر .. واختلاط الثقافات نتيجه وجود البحر وهو علي مستوي العالم كل وليس هنا فقط
(:
أنا وصديقتين نزلنا البحر في عايده مرة من المرات في منتصف شهر نوفمبر ... طبعا لحقها دور من الالتهاب الشعبي ولكنها كانت تستحق المحاولة
فقط اريد أن اشاركك الجنون ..
سلام

زُمُرده يقول...

ازيك يا عسل

شدني اووي اسمك الريم
فكرني بريم البحر
ياترى ده سبب التسميه ولا ايه؟؟؟؟

البوست ده جمييييييييييييل

منعش كده وحسستيني اني في البحر

اما الاستمتاع بيه فالناس مختلفه في افكارها وطرق استمتاعها واللي يمتعك جدا قد لا يمتع الاخرين بنفس القدر
والعكس
المهم ان البحر مفيش اجمل منه ولا شيال هموم زيه ولا اوفى منه مهما قالوا

فليستمتع كل واحد بطريقته

ادي يا بنت بلدي لينك الاغنيه ...راحل ..عمرو دياب

http://www.6rbtop.com/download.php?song_id=4887&type=au&q=hi

واي خدمه
سلام

احمد فؤاد يقول...

ريم الرائعة بنت الاسكندرية

الرائع في فكرة عروس البحر انه رغم انها حلم او قصة خيالية ( fairy tail) او اسطورة قديمة و كانت تظهر عرائس البحر بانهن ساحرات يقتلن البحارين قديما
الا انني و لازلت و رغم اعوامي ال 28 سنة ارى انهن موجودات وومكن يكونوا عرائس بحر او عرائس رمل او عرائس قواقع او عرائس شوارع الاسفلت

في علاقنتي بالرمل و البحر ادرك انين اداعب الطبيعة بطريقة ما
قرات نصك و اعجبني جداااااااا

و هيكون لي شرف لو تقرائي مدونتي

htt://omen989.jeeran.com/ahmedfouad
بحبحة ...فضفضة