الأربعاء، 6 أغسطس 2008

خنقة


عندى اسبوع اجازة والمفروض حقضيه مع ماما وجدتى فى الساحل طبعا انا مش مبسوطة لانى حكون محصارة من ماما وكمان جدتى تقريبا عندها حاجة وتمانين بس اللى يشوفها يفتكرها اصغر من ماما عشان متربية على العز واكل الوز والسمنة البلدى والحاجات ديه هى طيبة وحنينة بس متسلطة جدا وبتدخل فى كل حاجة طبعا وماما كمان نبتدى اليوم ريم لازم تفطرى وان مش بحب الفطار نفسى بتكون مسدودة ومتشربيش قهوة عشان خطر على الصحة بتجيب القلب مش عارفة ايه العلاقة وشوية ريم متنزليش البحر الموج عالى جدا ولازم جدتى تحكى لى جوز بنت اخته غرق ازاى مع انه كان عويم وشوية ماما نتلبسيش مايوه حرام البسى مايوه شرعى وبعدين جدتى مش لازم ننزل البحر كفاية علينا نقعد فى التراس ونشوف البحر من هنا رمل وتلزيق وبعد شوية يا بنتى اقفلى القرف اللى بتسمعيه ده هى ديه اغانى ده وجع دماغ افتحلنا رباعيات الخيام ولا سيد درويش ومش فاكرة المغنى التانى اللى بيقول ليه يا بنفسج بتبهج وشوية طبعا بما انهم بيعانوا من الضغط والسكر فالاكل مخصوص من غير ملح ومن غير سكر والادوية والحقن وبتحول للممرضة فترة بعد الضهر ماما بتنام والحمد لله انما جدتى اللى عندها الزهايمر الذاكرة بتنشط وتفتكر حاجات من ايام الهكسوس ولازم اكون منتبهة والا اسمع مالا يرضينى الساعة 9 انشالله بيكونوا داخلين يناموا يا جماعة طب ننزل نخرج نعمل اى منظر لا نامى يا بنتى احسن ريحى جسمك طب بالذمة اريحه من ايه ولو نزلت لوحدى ماما مش بتبطل اتصال بى كانى حتخطف وطبعا جدتى مبتنساش كل يوم انها تقعد تقولى ليه كده يا بنتى مش كان زمانك معاكى تلت اربع عيال انتى اللى مستحملتيش كل الرجالة كده مفيهمش رجل عدل يعنى بالظبط صراع مش مصيف فكرت قلت لماما عشان هى مقيمة فى اسكندرية بلاش الساحل خلينا فى اسكندرية وهى على الاقل ونس بس طبعا قلتلى لا حرام جدتك عايزة تصيف ايه

هناك 18 تعليقًا:

صباح الصباح يقول...

حلو اوى من ايام الهكسوس.. بس معلش بلاش مايوهات كاش ولا اى نوع.. حفاظا عليكى عشان تكونى دايما جوهرة غالية.. لان الناس مش زى بعضها..

RASHA يقول...

ريم ربنا معاكى يا بنتى عموما انا مسافرة مارينا تقريبا فى نفس توقيت سفرك وده اميلى لو تحبى نتقابل theladyofmarena@hotmail.com

الريم يقول...

صباح الصباح صباحك فل بس انا مسافرة تقريبا قرية شبه مهجورة وانا عشان بحب السباحة بمعرفش اعوم الا بمايوه غالبا مش بيكون حد فى البحر غيرى اشكرك

الريم يقول...

شاشا ياريت بجد انا كمان نفسى اتعرف عليكى برة النت انا مش رايحة مارينا بس القرية قريبة اوى من مارينا ممكن نتقابل وحبعتلك اميل حالا

مجلة الأم الصغيرة يقول...

ريم الجميلة عايزة أقولك على حاجة .. كلنا بنتخنق أوي من تسلطات أهالينا بس مع ذلك لازم نرضيهم و نريحهم أيا كان و ما تنسيش إن رضا الوالدين من رضا ربنا و قول الرسول الكريم : " رغم أنفه .. من أدرك أبويه و لم يدخل الجنة"
الحمدلله إنها فترة قصيرة و إنك حرة نفسك طول السنة.. استحملي الصيف ده و كله بثوابه
و ياريت وانت مسافرة ما تغيبيش علينا .. و تبقس تزوريني و تزوديني بتعليقاتك الجميلة .. تروحي و تيجي بالسلامة إن شاء الله ..

تحياتي لشخصك الجميل

الريم يقول...

كوكى انا بموت فيهم وبعشقهم وجدتى شخصية زى العسل بس هم مالهمش فى الخروج ولا السفر وعموما انا واخدة الاب توب معايا حروح منه فين تحياتى يا جميل

Ahmad Abdulatif يقول...

ريم
اعملي اللي تحبي تعمليه ، بس من غير ما تجرحي مشاعر حد
________

بالنسبة للرواية اللي في مدونتي ، لقد عرفت رأيك من البداية ، لا داعي لأن تكمليها ، فقراءة الرواية فن ربما لا تجيديه ، أو ربما لا يروق لك هذا النوع من الأدب أو الرواية .
عموما هي رواية تحكي عن أزمة امرأة تعيش في مجتمع غريب عليها ، فتلجأ للعزلة . وبهذا يصف لنا الكاتب مشاعرها ، آلامها ، نظرتها للحياة .
أعرفك فقط أن هذه الرواية حازت واحدة من أفضل الجوائز الاسبانية .
تحياتي
ولا تكوني هذه بهذه الطريقة .

Ahmad Abdulatif يقول...

صديقتي ريم
أنا مش زعلان ، وفي العادي أنا ما بزعلش بسرعة . وكمان حريص جدا علي صداقتنا.
دمتي بخير

قبل الطوفان يقول...

أتمنى لك إجازة سعيدة

المهم أن تستمتعتي بوقتك وأن تتمكني من استيعاب طلبات الجدة ونصائح الأم، فهمال في النهاية المظلة التي تحاول أن تظلل عليك طريق الحياة

بالنسبة للتعليق الذي تركته لي، فالشخصية الأولى التي تسألين عنها ليست لها مدونة لكنها شخصية مميزة ومحترمة

أما المسألة الثانية، فأقول لك إن التذوق الأدبي أنواع، وكوننا لا نحب نوعا منه لا يعني أن نبدي ضيقنا منه، وعلينا أن يكون صدرنا أكثر اتساعاً لمختلف الآراء

إن أردت الكتابة لي شخصيا راسليني على بريدي الإلكتروني
yasser.thabet@mail.com

مودتي

قبل الطوفان يقول...

الصديقة ريم

أتفهم موقفك من هؤلاء الذين تتحدثين عنهم، ولكن عفواً، لا أستطيع نشر تعليقك ولا ردي عليه لأسباب يطول شرحها

إن أردت تفصيلاً أكبر ورأيي في المسألة، رجاء الكتابة لي على بريدي الإلكتروني:

yasser.thabet@gmail.com

هانى المصرى يقول...

اجازه سعيده ياريم
مدونتك حلوه ودمك خفيف عشان كدا هضيفك عندى
تحياتى

الريم يقول...

احمد يمكن مش بتزعل بسرعة بس بتقفش بسرعة

الريم يقول...

دكتور ياسر شكرا وانا فاهمة اكيد الموضوع حساس شوية

الريم يقول...

هانى علوان طبعا انا مش مصدقة ممكن حد يضيفنى عنده حاسة ان مدونتى مش بتقول حاجة بش اشكرك جدا

Unknown يقول...

بجد انا شخصيا مش مسافر علشان خاطرك...وبعدين اية كمية الطاقة السلبيه اللي في الردود دي؟!!

الريم يقول...

شهريار ايه طاقة سلبية مش فاهمة قصدك

القناطر الثانوية بنات يقول...

انتي بتتكلمي جد ياريم؟
أصل انا أول مرة أشوف واحدة من اللي بيروحوا مارينا !! وباسمع عنها في التليفزيون بتاع أبو سماعين جارنا المستوظف في مصلحة التلفونات !!
ربنا يديكي الصحة ويبعد عنك البروليتاريا _ طبعا ما تعرفيهاش ....
ماهي البروليتاريا ما بتروحش مارينا ولا بورتو غالب ...
علي فكرة مدونتي اسمها (أهل المحروسة) وباتكلم عن حاجات تانية خااااااالص
ياريت تزوريها وتشرفيني
تحياتي.

drpharma يقول...

الله ينور عليك