السبت، 4 أكتوبر 2008

تركش كوفى

انا من عشاق القهوة بجميع انواعها واشكالها ومذاقاتها واضفاتها بحب اوى طبعا القهوة التركى وبعشق الاتيه وهو عبارة عن قهوة بالشكولاتة معمولة بلبن بس طعمه يجنن اخر حاجة الاسبرسو بيفوق بشكل فظيع الفرابتشينو هو كابتشينو وفيه بول من الا يس كريم او قطع من التلج وكريم شانتيه هو جامد برضه بس للى يحبه الموكا قهوة بالكراميل طعمها لذيذ جدا خصوصا للى بيحبه طعم الكراميل بس اكيد القهوة التركى بتاعتنا هى اللى تكسب خصوصا لما يكون البن محوج بالحبهان والمستكة مجرد انى اشم ريحة البن عموما بحس انى بفوق واحساسى بالكسل بيروح وتقريبا نقطة ضعفى فى الصيام كانت هى موضوع القهوة ديه اول حاجة كنت افكر فيها فنجان القهوة مع الكافيهات الايطالية والامريكية والفرنسية الى غزت القاهرة والاسكندرية تقريبا مفيش مول ولا شارع رئيسى او حيوى او نادى مش فاتح فيه ستار بكس او كوستا او بينوس او سلينترو والبقية تاتى القهوة التركى لحد دلوقتى ليها عشاقها بس مش بنلاقيها فى الكافيهات ديه او قليل لما بتتقدم هناك التين ايدج تقريبا ميعرفوش حاجة عنها لانهما بيتاقبلوا اكتر فى الكافيهات من النوع ديه ومش واخدين على القهوة او حتى الشاى والله مرة سمعت ولد بيقول لصاحبه ايه ده ياابنى انت بيئت كده ليه بتشرب شاى عادى مش ايرل تى ابن اختى مرة كنا فى سيلنترو فلاقنى طلبت قهوة تركى فبصلى اوى كده وقالى ايه ده يا ريما انتى قديمة اوى













































































































حجم الخط









هناك 23 تعليقًا:

إبن مصر يقول...

صباح الخير ريم

معلش الساعه دلوقتى حوالى 2.5 صباحا فلازم اقول صباح الخير

المهم القهوه شكلها يغرى فأنا هعلف واروح اعمل كب نسكافيه واششربه وانام هههههههه ده لو جالى نوم بقا

المهم كل سنه وانتى طيبه
واخبار حنان ايه وياريت تقولى ليها كل سنه وهى بخير
تحياتى ريم

ahmed_k يقول...

أخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
ملحفتش أول تعليق
يلا خيرها في غيرها
أشوف البوست وأرجع

أصل التاني كويس برضو

سلام مؤقت

ahmed_k يقول...

أنا بعشق القهوه التركي
لأنها من أجود انواع القهوه
والتحويجه فيها بيكون ليها مذاق ساحر
لكن النواع اللي إتكلمتي عليهم دولا بصراحه معرفهمش
ليكون ليهم اسامي تاني بالعربي ومقلتلناش عليها ؟
عموما القهوه مشروب مفيد جدا بس يشترط عدم الإكثار منه لأنه ممكن يأثر على الجهاز العصبي
يعني فنجان واحد في اليوم كويس

ويا ترى بتنتنتي من إسكندريه ولا من القاهره ؟

على فكره أنا كنت زعلان بس لما لقيت القهوه عندك مقدرتش أقاوم

تحياتي

بنت سيناء يقول...

ازيك يا ريما
كل سنة وانتى طيبة
انما انتى عارضة علينا كل صور القهوة دى لىة؟؟دة على اعتبار انى فاتحة مدونتك الساعة سابعة الصبح؟؟دى بظروفها وميرسى ليكى على القهوة الصباحية دى

انما انا اهلى مش معودينى على شرب القهوة كثير كنت بشربها بس لما اكون عايزة اسهر واذاكر

تحياتى لكى حبيبتى

romansy يقول...

انا والله فعلا محتاج لفنجان قهوه من دول
دى شكلها مضبوطه
وانا بحبها كده
مممممممم
لا تمام
شكرا على كرم الضيافه

Unknown يقول...

القهوة دي طعم وريحة ومزاج وانت شهيتيني ليها يلا هاتيلي فنجان حالا أنا بحلها قوي
كل ودي

الريم يقول...

son of egypt

لا اوع نسكافيه قبل النوم مش حتنام القهوة التركى نسبة الكافيين فيها ااقل بكتير وبسلملك على حنان وهى راحت عيدت ولمت عيدية وانبسطت جدا ولسه راجعة

الريم يقول...

ahmed_k

ازيك مش عارفة انت زعلان ليه

والانواع ديه موجودة فى الكافيهات الايطالية

وبالنسبة لموضوع القهوة انا بشرب مج الساعة 9 ومج تانى الساعة 2 لما بكون ف الشغل والمج الواحد حوالى تمانى فنجاين اى خدمة يا ابو حميد

الريم يقول...

بنت سيناء

ليه هى القهوة عيب مش عارفة

انا ابن اختى من عمره 5 سنين وبيشرب نسكافيه على طول شرفتى يا قمر وبما انك مش واخدة على القهوة ممكن تتفضلى كوب الموكا اخف فحاجة وطعمه لذيذ

الريم يقول...

romansy

لا والله متكسفش مد ايدك خد اى حاجة تعجبك

الريم يقول...

كاتب مصرى

اى خدمة

عايز ايه قهوة تركى ولا نسكافيه ارجحلك الاسبرسو عشان تعدل مزاجك وتكتب كويس

RASHA يقول...

ريم

ازيك

اسمحيلى انا عايزة فنجان الهوت شكولات

ومعاه الشكولات مافن

اللى فى تالت صورة

وانتى اتفضلى كوب اللاتيه

اوك

مرسيه

Ahmad Abdulatif يقول...

ريم الجميلة
فكرتيني بالقهوة ، عموما انا باعشق الاسبريسو أكثر من القهوة التركي .أما موضوع إن الشاي دا قديم ، فدي معلومة جديدة ممكن تشكري لنا عليها قريبك !!!

ردا علي سؤال أنا باختفي فين ، فدا ممكن تعتبريه سر مؤقتا ، وأوعدك اني أقول لك بعدين ، بس علي الخاص طبعا ، لأنه ما ينفعش في العلن ، ما انتي عارفة الحياة اسرار .
مازالت بوستاتك تتمع ببساطتك ، بس نفسي تحبي الرواية ، يااااااااا ، ساعتها هاقول لك أنا باختفي فين !!

إبن مصر يقول...

السلام عليكم
سلمى عليها وليها منى 20 جنيه وطبعا مش هعرف اديها ليها هسيبك انتى تقومى بالواجب ده بدالى

كل سنه وانتى وهى وماما طيبين

يلا معلش بقا دبستك احمدى ربنا انها مش 100 جنيه

فرحيها وانتى ربنا يفرحك

شكرا ليكى جدا

هانى زينهم يقول...

فى كل الاصناف دى انا فهمت الشاى والقهوة !!
يااااه . دنا سايب مصر من زمان بقى ؟
كان فى قرفة وجنزبيل وينسون احيانا لما الصوت بيتجرح . طب و الحاجات دى يا ريم مين عديم القلب اللى هيشربها ؟؟ ده كفاية شكل الفنجان ؟! الواحد يستخسر يبوظ اللوح التشكيلية دى .
عموما من غير مبالغة انت احسن واحدة بتعمل بوستات حية مش عايز اقولك انك شممتينى طعم القهوة .
حمد الله ع السلامة وعملتى ايه فى اسكندرية ؟

أكون أو لا أكون يقول...

السلام عليكم...
كل عام وأنتم بخير...
إزايك يالريـــــــــم...
شكلك مدمنه قهوه! هههههههههههه بس خدي بالك من لون أسنانك...يعني لازم تكون قهوه بلبن علشان تتفادي تغير لون الأسنان...
مدونه جميله... ورايقه...
أعتذر عن التأخير في زيارة مدونتك الجميله ...

مصطفي النجار يقول...

الواحد كدا حب
القهوة خلاص
وغالبا هيدمنها

الريم يقول...

son of egypt

,والله بيديها من غير عيد ولا عيدية بس ديه امانة والامانة لازم توصل

شكرا

الريم يقول...

شاشا

يعنى انتى مربطة كالمافن ماشى اى خدمة

بالهنا والشفا

شرفتى يا قمر

الريم يقول...

احمد عبد اللطيف

فهمت بتختفى فين خلاص

اوعدك ححب الرواية

بس انا اكتر بحب السير لذاتية لتجارب

فيها من الاخر فايدة لى او نصيحة مثلا

زى كتاب السر

اللى مكسر الدنيا فى اعالم كله

الريم يقول...

مستر هانى زينهم

لا مانت بتتدفع فلوس على كل حاجة زيادة فى الفنجان بتاعك

الكريم بفلوس الصوص بفلوس

الفوم بفلوس

فى الاخر لازم تشربه مانت دافع فيه فلوس

الريم يقول...

اكون او لا اكون

اشكرك جدا

انا مدمنة قهوة وبستعمل كريمات الاسنان

بالمبيضات

اشكر مرورك

الريم يقول...

د مصطفى النجار

مش لازم ادمان

بس مجرد فنجان ولا اتنين يفوقوك

اسعدنى مرورك