الاثنين، 15 سبتمبر 2008

مأكولات رمضانية











انهارده وبما انى اجازة فانا اللى حضرت الاكل بتاع الفطار والحمد الله طلع يجنن يعنى ماما وطنطو اكلوا اصابعهم وراه








اول صنف واهم صنف الارز بالخلطة او بالمكسرات اللى اكيد كلنا بنحبه سهل وبسيط وحقولكم طريقته



المقادير كالاتى كيلو ارز 2 س ملعقة زبدة 2 ملعقة زيت مرقة دجاج او لحمة ولا مفيش عادى مية 2 ملعقة سكر كمية من الزبيب واللوز او بندق




الطريقة ; نغسل الرز اوى ونصفيه كويس جدا




نضع الزبدة والزيت فى الاناء الحلة يعنى ومعلقتين السكر ونتركه لحد ما يتحول لونه للبنى




نضيف الارز ونقلب




نضيف ملعقة بهارات وملعقة قرفة وملعقة فلفل اسود اكيد اصغر ملعقة وملح طبعاونقلب المكونات كلها مع بعض




نضع اكوب مرقة واتنين كوب ماء ونتركه لحد ما يغلى وبعدين نسيبه على نار هادئة لحد ما يستوى




نحمر الزبيب فى كمية من الزيت نحمص اللوز والبندق فى الفرن




نقوم بغرف الارز فى سرفيس ونضع على الوش المكسرات وبالهناء والشفاء




تانى طبق وهو كان كوردون بلو



لحمة او فراخ الطريقة واحدة لو فراخ حتكون صدورفليه مخليه ولو لحمة حتكون بيفتيك



المقادير 1 كيلو بيفتيك ملح فلفل 2 بيضة بقسماط مطحون دقيق زيت للتحمير جبن بالنسبة للحشو ممكن كل واحد على مزاجه يعنى ممكن جبن شيدر او رومى او موتزريلا مبشور طبعا وممكن زيتون حلقات او هوت دوج او حتى جبنة نستو



الطريقة نتبل البيفتيك بعصير الليمون ورشة فلفل اسود وبهارات وملح وفنجان صغير من اللبن عشان اللحمة تكون طرية



ونتركه ساعةفى التتبيلة



نجيب شريحة البيفتيك ونحشيها وبعدين نقفلها على بعض زى السندوتش كده ونغمسها فى دقيق وبعدين فى البيض وبعدين فى البقسماط



نعمل كده فى شريحة شريحة وبعدين نحطه لمده نصف ساعة فى الفريز



نسخن الزيت الغزير جدا ونقلى الكوردون بلو لحد ما لونه يكون ذهبى ومقرمش وجميل وبون بوتي



تالت طبق ده بيكاتا بصوص الكريمة والمشرم والحلو قطايف محشية بالبلح بس ماما اللى عملت الحلو بكرة الطريقة يا حلوين ايوه نسيت الشوربة كريم دى فالى بكرة برضه الطريقة





هناك 33 تعليقًا:

أمير البلانكو يقول...

ريم

كل سنه وانتي طيبه ورمضان كريم

أرجو منكي طريقه عمل بلح الشام أو الزلابيا

صديق جديد لو تقبلي

مصري مغترب

غير معرف يقول...

ايه يا بنتى العك ده بطننا حتوجعنا

الريم يقول...

امير البلانكو

لا والله انت فاهمنى غلط

انا ماليش فى الحاجات الجامدة ديه

ممكن تشترى بلح الشام من لابوار او سمن على عسل احلى بلح شام

وبالنسبة للزلابيا ممكن من زلابية اند بطاطس فى كل حتة فى مصر

الريم يقول...

غير معروف

طب ايه العك بس بالعكس اكل جميل وكله قيمة غذائية

جرب انت بس ولا انتى واعمله

وبعدين ياريت تكشف عن نفسك ايه الزنديق او الزنديقة

مهلا على ساقطعنك اربا اربا وبرضه حقليك فى الزيت

maha zein يقول...

عرفة يا ريم ايه الحاجة الغريبة للى بتربطني بمدونتك
هي اني بعد فترة كبيرة اوي مش ادخل عندك
ووقت لما اجي
الاقى روحي عماله اقرا كل البوستات
كلها
انا كل مرة اقرا البوستات اللى فاتتني
من غير ما امل ولا ازهق
انا كده مفيش بوست سيبته غير لما قريته
والميزة اني مش بمل
خالص
يمكن النك بتكتبي ببساطة جدا
وبتتكلمي وبتحكي كانك اعدة مع ناس صحابك دون حتي تكلف في اللغة
يمكن هو ده السر
بس الاغرب اني مشعرفة ليه مش بسجل المدونة عندي في الفيفوريت مثلا
ليه
تفتكري ليه
عموما طالما انا بنسي نفسي في بوستاتك
اعتبريني زائرة دائمة ان شاء الله
وعموما انا استفدت اوي من الكوردون بلو
وهستني الاكل الجاي

إبن مصر يقول...

السلام عليكم

مليش فى المطبخ بس فكرتينى لما كنت اقلب لما اشوف برامج اللى من النوع ده فى التليفزيون انا اخرى اعمل كوب من الشاى لنفسى وابقى قبلينى لو طلع مظبوط

تحياتى يا أبله نظيره

وشكرا لزيارتك الجميله تشرفنا بيها جدا

يوسفيات..محمد يوسف يقول...

أنا مش هاعلق عالموضوع ده


انا عاوز اعلق ع البوست اللي تحت تحت ده



عاجباني اوي ملاحتك عن ال250 وخمسين كومنت

وحكاية أعجزتي واخرقتي دول


هههههههه

بس ملاحظة حلوة جدا

تحياتي

متنسيش تردي الزيارة و ف ايديكي اتنين كيلو كلام حلو

ahmed_k يقول...

على فكره يا ريم أنا أفهم كويس
في تناول الطعام
لكن إعداد الطعام لأ
فياريت المره الجايه
تجيبيلنا من كل صنف عينه
أمااال علشان نحكم على طبخك
والحكم بعد التذوق قصدي المداوله
بس ليه مصوره الطباقه بالمقلوب
أنا إضطريت أشوف الور وأنا قالب روحي
هههههههه
وبما إني بكتب التعليق ده الساعه7:33ص
فاليوم لسه طويل فعايز أقول

اللهم إني صائم
_____________________
سبتلك تعليق عند شيريهان روحي لحسن تطمع فيه وتاخده لوحدها هههههههه
ومتهيألي أن الصوره دي ليها إنتي اللي مصوراها , علشان واضح انها كانت في البيت ,,, هو في بينكم علاقه أو معرفه؟
ربنا يشفيها ويشفي كل مرضى المسلمين

تحياتي يا ريم

Ahmad Abdulatif يقول...

ريم الجميلة
اعملي الاكل وجهزيه ، وانا أوعدك أكله.وأقولك لك تسلم ايديك كمان ، ماشي يا ست الكل ؟

Amgad يقول...

ايه ده هو انتي عاملة كده
عشان تجوعينا بجد حرام عليكي
وبعدين بقي هو فايدته ايه لما
تورينا الصور من غير لما ندوق
والمقادير مش هتنفع لان نفسك في الاكل
اكيد غير نفس اي حد
عموما انا بحب العك ده اوي بجد
ههههههههههههههه
تحياتي

Unknown يقول...

طباخة ياريم وأحسن من أجدعها شيف
تنفعي ست بيت مية مية
كل ودي ورمضان كريم

صباح الصباح يقول...

ههههههههههههههههههههههه

واللة لو شرحتى ميت مرة ما هافهم اى حاجة

انا باقلى البطاطس كانى فى معركة تقولى لى مش عارف اية وكوردون بلو وحركات

يااااااااااااا ريييييييييييييم!!!!

نبراس العتمة يقول...

يعني لم تجدي من وقت لعرض أشهى مأكولاتك الا في سط رمضان..على العموم لازمنا فتوى حتى نتأكد أن حلال قراءة تدوينتك الأخيرة ولا لا..
عن المأكولات.. ما رأيك في الطاجين والكسكس المغربي بم أنك كنت في المغرب، ادا كنت تعرفين طبيخ المغرب الأحسن تقديم وصفات مغربية للأشقاء العرب
مودتي الغامرة

الريم يقول...

مها زين

شرفتى يا جميل وانا كمان بالرغم انى مش بحب اقرا بوست طويل انما

بقرا بوستاتك كلها وبحب اسلوبك جدا


وبالنسبة للكوردون بلو جربى اعمليه تحفة وحيعجبك وتغيير عن البانيه

شكرا يا جميلة

الريم يقول...

son of egypt

ولا يهمك عموما المطبخ ده هواية

وشكرا لمرورك

الريم يقول...

محمد محمود يوسف

اخبارك ايه بجد عجبك البوست طب انت ايه رايك مش بذمتك ده بيحصل

قريت القصة بتاعتك بتاعة الفلوكس او الخنفسة

حلوة بس فيها الفلظ كده شوية يعنى


تحياتى لمرورك

الريم يقول...

ahmed-k


لا والله انتم كلكم كده ولا ايه

طب مين اللى حينفذ الوصفات ديه

ماشى انا غلطانة

شرفتنى بجد

الريم يقول...

احمد عبد اللطيف

عينيى الاتنين بس كده اوعدك انشالله على السنة الجاية

اصلى مش بدخل المطبخ الا كل سنة مرة

شرفتنى بمرورك الجميل

الريم يقول...

amgad
هارى بوتر

اول مرور ليك الظاهر ان حماتك بتحبك

عموما المقادير مظبوطة وواضح انك مكن تجرب


فجرب بس والله مش عك

ده اكل يجنن

اشكرك لمرورك

الريم يقول...

كاتب مصرى

اشكرك رفعت من روحى المعنوية بس استنى لما تدوق الاكل الاول يمكن تغير رايك ولا حاجة

عموما انا مش بحب ادخل المطبخ كتير

بس لما ادخل اوع على بيحصل

اشكرك لمرورك

الريم يقول...

صباح الصباح


ماشى بتضحك اضحك براحتك

ولما تتجوز انشالله مش حتساعد المدام

وقتها غصب عنك حتتعلم الاكل

وحتعمل محشى ومكرونة بالباشميل كمان


وابقى افتكر كويس


وبعدين انا سبت لك اميلى عشان عندنا لقاء لمجموعة من المدونين

لو تحب تنضم ابعتلى اميلك وابعتلى رسالة على اميلى


تحياتى لمرورك

الريم يقول...

نبراس العتمة

الماكولات المغربية جميلة وشهية جدا

مجربتش الطاجين بس جربت الكسكسى وبحبه موت مطبوخ او حلو

والشاى المغربى طبعا

بس كده حقيقى ان الشاى المغربى ليه فوائد كتير اوى كده

مرورك ابسطنى الصراحة

Amgad يقول...

خلاص انا قررت اعمل اللي بتقولي عليه
بس كده لسه
بيكاتا بصوص الكريمة والمشرم هتتعمل ازاي دي
عشان اخلي امي تدعيلك ههههههههههههه
تحياتي

mahasen saber يقول...

اول ما الصوره كملت قولت الله كوبرى ستانلى فى الشتا...
موضوع الاكل انا بحبالرز بالخلطه وبعجنه كويس قوى ..
اما باقى البوستات فشريهان ربنا يعافيه طبعا ويبارك فى عمرها ويديها الصحه...
اما برنامج مومنت اوف تروث فمش بحبه بحس انه مفبرك وانه شو اعلامى وانهم متفقين مع اهاليهم انهم يقولوا اليى بيقولوه..
اما البوست الخاص بالتعليقات فاولا كون مدون دخل يعلق عند مدون او يزوره فدى مشمشكله يا ريم ولا عمرعدد التعليقات عند مدونه مشكله او ممكن تسبب مشكله ...
بالعكس بتخلق جو من الالفه والتواصل وده على الاقل اليى بتعمله معايا ..
انما لو للتدوين سلبيات يبقى مثلا المدوناتاليى بتشتم فىالدين من غير ادنى وعى ..المدونيين اليى بيشتموا بالفاظ سوقيه...
اما سيناويه وافتخر ..على فكره اناكنت معلقا تعليق عندها يشبهه تعليقك بس هيا بنت مهذبه جدا لانها لما بتوجهيها وبتنبهيها لشئ غلط بتسمع النصيحه فاحسبها على خير ومش كل الاراء لازم تبقى تمام بس انتىاتدايقتى من اليى دايقنى طريق الكلام والتريه بس مجرد ما بتبيهيها خلاص دى انسانه عاقله قوى يا ريم...
وبس طولت اصلى بقالى فتره مش زرتك وشكرا على الرساله الجميله اليى سبتيها فى الشات بوكس..
سلام يا ريمووو

لؤلؤة الاسلام يقول...

ما شاء الماكولات شكلها لذيذة اوى جوعتينى
هههههههههههههههه

ما شاء الله مدونة راااااااااائعة
و بوست شهى
و تقبلى مرورى

و تحيااااااااااتى

romansy يقول...

تسلم ايديك
كويس انى علقت على البوست دا بعد الفطار واللى كنت هفطر
انا بعز الاكل جدا
تسلم ايدك

غير معرف يقول...

أممممممممممممممم

الحمد لله أنى مقرتش البوست ده و أنا جعانة

بس شكلى حقول لماما تعمل الاكل ده بكرة :)


أصل أنا أخرى المكرونة





مدونتك زى العسل بجد و سعيدة بردى فيها

romansy يقول...

تعلمت فنون الحب بكل انواع الجنون تعلمت حين اقول نعم فقط من اجل العيون الحب حربآ وكل من قادها مجنون لا تسالني ما هي قصتي ولا تسالني من اكون انا من كتب دستور الحب وانا من وضع له قانون ريم تحياتي مع اجمل اعتذارت عن سوء الفهم وابدي اعجابي بزوقك العالي ومدونتك

الريم يقول...

أمجد
معلش فرصة تانية با
محدش مشجعنى

خلى مامتك تجيب الطريقة من كتاب ابلة نظيرة

الريم يقول...

عايزة اطلق و

صديقتى لعزيزة

انا جيت اعلق عندك لقيت المشوار طويل اوى لحد ما وصل لاخر الصفحة

فقلت ااقصر واكتبالك علشات بوكس

المهم بودى اخباره ايه بوسهولى يا قمر

الريم يقول...

خديجة

لؤلؤة الاسلام

اشكرك جدا رفعتى من روحى المعنوية


مرورك شرفنى

الريم يقول...

أنا ودماغى

جربى انتى تعملى الاكل

وريحى مامتك

عموما مرورك اسعدنى يا جميلة

الريم يقول...

رومنسى

هو فى ايه

انا مش فاهمة حاجة

سوء فهم من مين لمين