الأربعاء، 10 سبتمبر 2008

تعليقات مفبركة

دخلت مدونة حد من اصحابى عشان ابعتله تعليق على بوست كان كاتبه والحقيقة فوجئت ان البوست عليه 250 تعليق تخيلوا الله ما لا حسد الممهم الحقيقة انا مكنتش بقرا البوست بتركيز اوى فقلت يمكن البوست ده جامد وانه بس
ماخدتش بالى فقلت استنى واقره بعد الفطار مع فنجان قهوة وكلى اذان صاغية وعيون مفتوحة على الاخر يمكن وللاسف
لقيت البوست يعنى عادى مش مكسر الدنيا ولا حاجة المهم قريت تعليقات ويا سلام على النفاق حتى واحنا فى رمضان
تسلم ايديكى وعنيكى ورجيلكى وابدعتى واخرقتى واعجزتى ومش ممكن ومش معقولة وربنا يزيدك مش قادرة افهم ليه
كل ده واكتشفت ان المدونيين المصريين مش بيفصلوا بين عاداتهم وتقاليدهم ومدوناتهم ازاى يعنى لما حد يزورنى
ويعبرنى انا كمان لازم ارد له الزيارة وعيب ادخل وايدى فاضية لازم يكون معايا كيس برتقال ولا علبة شكولاتة
وكلمتين حلوين وجامدين عشان يتردولى قريب اوى واراهن ان نصفهم مش بيكون تعب نفسه وقرا البوست او يمكن
اول سطرين ومن النص كام سطر واخر سطر سبحان الله كرماء احنا حتى فى تعليقاتنا طبعا على ما وصلت لاخر
الصفحة واالله نسيت التعليق ونسيت البوست اصلا كان بيتكلم عن ايه كنت متابعة مدونات اجنبية غربية افرنجية يعنى
عشان اعرف الناس افكارها زينا كده يعنى نص المدونات شعر ونعى حظ وحزن ونكد او قصص وافلام وجزء اول وجزء تانى وتابعونا والى لقاء قريب والنص التانى تهريج وسب فى البلد والحكومة
والحاجات ديه طبعا لاقيت حاجة تانية خالص المدونيين الغربيين غالبا بيهتموا بحياتهم الشخصية واطفالهم وصورهم
وقليل اوى السياسة وممكن وصفات للاكل او ملابس الدنيا عندهم بسيطة جدا زى حياتهم اكتر مدونة بيكون عليها تعليقات
مش بيزيد عن 15 تعليق ويمكن صادفتها مرة واحدة دخلت مدونات كتير 0 تعليق تخيلوا ولا بوست عليه تعليق ومستمر
ومش همه ومش بيحاول يفرض نفسه على حد وزرنى وازورك والنبى متنساش معاك كام كلمة حلوة وانت جى ياريت
محدش يزعل منى ويفتكر انى بتكلم عليه لانى انا نفسى بعمل كده وحصلت مشكلة بينى وبين حد كنت بعتز برايه بسبب
الموضوع ده بس ديه ظاهرة عندنا فى مجتمع التدوين المصرى والمصرى فقط مش والعربى لانى زرت مدونات عربية
كتير ومفيهاش كده شفتم اد ايه احنا شعب عاطفى ومش قادرين نفصل حتى فى عالم التدوين بين المشاعرو كرم الضيافة
امبارح انا دخلت مدونة اسمها جذبنى سينيوية وافتخر تقريبا مش متاكدة وكانت كاتبة بوست عن ان المذيع كان بيعمل
حوار مع بنتين فى خيمة رمضانية وسالهم بتعملوا ايه فردت واحدة انا بصحى من النوم اصلى وااقرا قران فبتقول
انها سخرت منهم تخيلوا طيب بتسخرى منهم ليه وانتى مالك هو انتى ربنا كل واحد حر يلبس اللى يلبسه ويقلع اللى يقلعه
وبتتفرجى ليه اصلا على تلفزيون فى رمضان ماشى ما علينا بتتكلم على اليسا اولا مسمياها ابليسا تخيلوا وبتقول انها
فى لقاء معاها قالت ان ربنا بيقف جنبها دايما وطبعا مش عجبها كلام ابليسا لان ازاى ربنا يقف معاها نفسى كل واحد
خليه فى نفسه لان علاقة العبد بربه علاقة خاصة جداااااا وممكن فعلا ربنا بيكون بيقف معاها وبيساعدها عشان تتعظ
مثلا يا جماعة الذات الالهية ديه واسرارها محدش ممكن يفهمها ويعرفها مش بالحجاب ولا بالنقاب ولا باللحية
باللى جوا بالنية والايمان الداخلى وقال ربنا فى كتابه الكريم لا يسخر قوم من قوم عسى ان يكون خير منهم ولا نساء من نساء عسى ان تكن خير منهن
فياريت متسخريش من حد تانى

هناك 33 تعليقًا:

غير معرف يقول...

لا ونسيتي الناس اللي بتيجي تقول هييييه انا اول تعليق
والناس اللي بتحجز أول تعليق وبعدين يرجعوا يعلقوا
تقولشي في جايزة علي أول تعليق
الظواهر السخيفة مفيش اكتر منها

رمضان كريم عليكي

Unknown يقول...

اه والله بجد كلامك كله صح حكاية النفاق في المدونات وإن كانت مدونتي مش بيجيلها ناس كتير يعلقو بس طبعا بيحصل زي ما بتقولي كده ويمكن أنا لما عملت المدونة دخلت مدونات الناس وعملت الي قلتيه والنبي تيجي تبص علينا بس كان غرضي أعلن عن مدونتي بس طلعت طريقة رخيصة خير..أما حكاية اليسا مش هأقول فيها غير كلمة واحدة بس..في حديث للرسول بيحكي حكاية قريبة من كده معناه إن واحد قال للتاني إن ربنا مش هيغفرلك لإنك عملت وسويت وجي تقول يارب..{اح الرسول رد وقاله ايه..إن الله قد غفر له وأحبط عملك..يعني الحكاية دي خطيرة جدا ملناش إحنا في الذات الإلهية لإن دي شؤون خاصة بربنا وحدة..
كل ودي وبجد موضوعك عجبني عشان صريح قوي..
تحياتي ورمضان كريم

هانى زينهم يقول...

فى خط رفيع جدا بين الصراحة والتجريح واعتقد انك دستى على الخط ده يا ريم .مش معنى ان حد يجامل حد بكلمتين انه مستنى منه رد بكلمتين برضه احنا بطبيعتنا عاطفيين شوية ويمكن بيحصل ارتباط معين بينك وبين شارع يتحبى تمشى فيه انت نفسك بتحبى جزيرة تقعدى عليها وسط البحر ودى جماد فما بالك بناس بيقروا كلامك ويتعبوا نفسهم ويردوا عليه اقل واجب انك تحترمى ده مش تتريقى عليه وتلاقى كمان اللى بيقولك الله كلامك صريح قوى مش عارف ازاى بصراحة.
احنا اه عندنا عادات زى الزفت انما مش كل عاداتنا وحشة
ومش كل الصراحة مطلوبة لاننا ناس لينا عادات وتقاليد معينة واللى مش عاجباه التقاليد دى يعيش فى مكان عاداته مختلفة من غير تجريح فى حد واللى مش عايز يرد الزيارة ما يردهاش ببساطة وياما ناس علقت عندى وما عجبنيش التعليق ما نشرتوش وما ردتش فهم ما جوش تانى
وفى ناس كتير هتقولك على كل حاجة الله يا ست مع ان الكلام فيه شبه اهانة ليهم والله اعلم يعنى .
اسف لو الراى ضايقك بس فى النهاية مجرد راى تقبلى تحياتى

الريم يقول...

alexandmellia
ايوه والله نسيت

تخيلى ياريت نكون اكتر تفهم

وعقلانية فى تعليقاتنا

اشكرك

الريم يقول...

كاتب مصرى اشكرك

وياريت تبطل تقول لحد تعال زورنى ان بجد

انت مدونتك جميلة واللى له فى قراءة القصص

حتلاقيه لوحده بيزورك ويعلق عندك

اشكرك يا صديقى الدائم

إبن مصر يقول...

السلام عليكم

اولا الحمد لله ان حنان بخير وبتصوم وربنا يقرب العيد علشان تفرحى يا حنان

بالنسبه للموضوع ده انا بستغربه جدا ريم

عارفه انا لما حبيت اقول رأي بصراحه عارفه ايه حصل التعليق بتاعى اتحجب ولكن الرد بتاعه نزل ومعاه انى مش ادخل المدونه تانى يعنى انطردت منها تخيلى

بيتهيئلى ان النقد فى عالمنا ليس له مكان اقصد عالمنا المصرى يعنى
ولازم انافق وانا للأسف مش بحب النفاق
اتخذت قرار انى لما ادخل مدونة ريم على سبيل المثال ومش عاجبنى الموضوع اخرج بدون تعليق احسن وبكرامتى
عموما موضوعك كويس وقضيه لابد ان تناقش ولكن انا عايز اقولك فى النهايه انه من الضرورى المجامله فى الكلمات من باب الزوق واحنا شعب اغلبنا زوق مش كده ولا ايه
تحياتى ودومتى بكل خير

الريم يقول...

مستر هانى

انا مجرحتش فى حد بالعكس انا بتكلم على اللى بيحصل


واكيد ديه ظاهرة وانت متابعها التعليقات لازم تكون ايجابية يعنى تناقش الافكار والاراء مش مجرد نفاق مالوش لازمة

وعلى فكرة انا مش بهين حد لان ده انا كنت بعمله بنفسى وكتبت ده

بس بعد كده حسيت ان المدونة ديه شخصية

يعنى بتاعتى انا ممكن حد ميعجبهوش افكارى او كلامى فاكيد مش حفرض عليه

انه يزورنى ويعلق عندى حصل ماحد كنت سالته ليه مش بتعلق عندى

فرد بمنتهى الصدق انا ايه علاقتى بالخنزير اللى فى الفندق ولا بزحمة كارفور

كلامى معجبهوش ولانه انسان فاهم وصادق محبش ينافق

ويقول الله ويجنن وابدعتى وانجزتى

انا لما بكتب كده عشان عالم التدوين ميتحولش لعالم منافقيين


وبعدين ايه علاقة ان اللى مش عجبه العادات يعيش فى حتة تانية

لا مع اعتذارى لحضرتك لازم نفرق بين

العادات الاجتماعية وعالم التدوين

عشان مينفعش ادخل على بوست مش بيقول حاجة والاقى عليه

250 تعليق وياريت بينقاشوا صاحب البوست انما بينفاقوا

وعلى فكرة انا ولا ااقصد اهين حد ولا اجرح فى حد

مجرد ملاحظات من عالم التدوين اللى بقالى فيه تلات شهور بس

طب بذمتك عمرك شفت موجود واجب وتيجان وكؤس وجوايز وتمبولا

الا فى عالم التدوين المصرى جرب حضرتك كده

تتابع مدونات من العالم مش حتلاقى اى كلام من ده

ولا هو دايما كده المصرى ابو الاختراعات

تحياتى وشرفت

الريم يقول...

son of egypt

لازم تعليقك يتحجب طبعا عشان مقلتلوش اله وتسلم ايديك وابدعت

ماشى شغال لو البوست جامد مفيش مانع

انما مش مجرد تسجيل حضور وخلاص

اشكرك بس انت ايه اللى مسهرك ده كله

RASHA يقول...

ريم

اكيد مش كله كده يعنى فى حد بيكون حريص يزور مدونة حد

عشان افكاره عجبته او كلامه او حتى من باب المجاملة ان الشخص ده بيزوره

كتير الصراحة لما حد يزور مدونتى انا لازم ازوره

لازم نتبادل الافكار بس اكيد بعيد عن النفاق

وبعدين مين ديه الى بتشتم على اليسا

معلش يا ريم كنتى قلتى لها لحد اليسا
وستوب

تصبحى على خير يا جميل

ب

الريم يقول...

رشا
جميل الزيارات التدونية ديه

بس بعيد عن النفاق

ممكن تزورينى ولو لاقيتى البوست مش بيقول

مش لازم تعليق

بالنسبة لاليسا مش عارفة صاحبتنا

واخدة منها موقف ليه

تحياتى يا جميل

wael يقول...

المرة دي أنا حقول رأيي ..
يعني مش حعلق لمجرد التعليق !!

للأسف بعض الناس ينظرون إلى التعليقات في المدونات على أنها مجرد (نقطة في فرح شعبي) .. كله داخل ينقط على كله :

ادخل عندي والنبي يا كابتن ..
مش مهم تقرا ..
مش مهم تفهم ..
بس المهم تعلق ..
سايق عليك النبي يا شيخ تعلق عندي ..
عايزك تقول قد ايه أنا عبقري وجميل ..


؟؟؟؟
بصراحة يا ريم أنا مش عارف إذا كان ده نقص واللا ايه بالظبط ..

وعلى فكرة :
السبب الرئيسي اللي كان مانعني أني أعلق عندك هو كم الاستظراف الرهيب في مدونتك تحديداً ..
أيضاً لاحظت أن قد مدونتك أنقلبت إلى (دفتر يوميات) .. أي أن ما تكتبينه هو خاص بك فقط ..

فكنت أفضل أن لا أعلق على خصوصياتك ..
أما هذا الموضوع بالذات ، فانتي تناولتي قضية عامة .. ولا أخفي إعجابي بطريقتك التحليلية ومناقشة الوضع ..
وأعجبني أكثر طريقتك في معالجة هذا الأمر !!


تحياتي !

ahmed_k يقول...

أنا بتفق معاكي في نقطة أن النفاق
شيئ غير صحي بالمره
والإختلاف في الرأي لا يعني أبدا
التجريح أو إهانة صاحب المدونه
وقديما قالوا
الإختلاف في الرأي لا يفسد للود قضيه
ده نقطه
أما بخصوص أن شخص يحدد جزء أول و جزء تاني فممكن يكون القصد عدم التطويل
ودي ممكن يلتمس لصاحب المدونه فيها العذر(من وجهة نظري)
وأنا يا ريم قرأت الموضوع الذي تحدثتي عنه, هي ما كانش قصدها إنها سخرت منهم ولكنها إستنكرت الإستهتار بالدين لدرجة أني أكون شخص عاصي لله ومجاهر بالمعصيه وبأدعي الصلاح والإيمان
نوع من نقد الذات ليس أكثر

ومش عارف ليه إنتي عصبيه إنهاردا
شكلك كده في حد مضايقك وغيرلك المود
يا باشا روق


ألا بصحيح ليه مردتيش علي

ahmed_k يقول...

آه كنت حنسى
كوبري ستانلي في الشتا
والمطره حاجه روعه
أدينا الشتا قرب
وصورتك دي خلتني أنوي
أروح إسكندريه في الشتا الجاي
إن شاء الله
بس هو كوبري ستانلي إتجاه واحد ولا إتجاهين

شادي أصلان يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
شادي أصلان يقول...

شوفي مش هختلف معاكي كتير
بس احب اقول ان في ناس يهمهم ان مدوناتهم تتعرف لان اصحاب المدونات دي بيكون الموضوع بالنسبة ليهم فرصة لمعرفة اراء الناس فس كتابتهم ودا حق مشروع

بس فعلا المفروض اني لما ادخل مدونة حد حتي لو بعمل كدا علشان اتعرف في وسط المدونين يبقي اقول الي يرضي ضميري مش الي يرضي صاحب المدونة علشان اسمع كلمتين حلوين منه هيه دي الفكرة .

بس بجد بوست جريء ومميز وبيخبط ناس كتير في الحيطة

صباح الصباح يقول...

بجد يا ريم

الايمان مش دقن طويلة

ولا نقاب او خمار

الايمان هو ما استقر فى القلب وسكن كل جوارح وحواس الانسان

بس برضة معلش يا ريم

ماهى حاجة تغيظ

لما تلاقى ممثلة اغراء

واقصى حاجة لبستها انا اسف جدا قميص نوم فى افلامها

وتيجى تقول انا باحرص يوميا على صلاة الفجر!!!!!!!!!

لا يا ريم ما هو برضة ربنا عرفوة بالعقل والا اية..

دول واجهة سيئة وان حاولوا التظاهر بعكس كدة

هانى المصرى يقول...

عن نفسى التعليقات مهمه جدا لأنى بكتب شعر ويهمنى رأى الناس ودا متروك لاحساسهم ولولا التعليقات مش هستمر هبقى بضيع وقت وخلاص ..تعليقات الناس على ابداع عملته وقود يدفعك للمذيد ..عموما انا مع التعليقات المختصره يعنى لو عجبنى بوست اعلق بكلمتين.. برافو .. بوست جميل .. بوست رائع .. يعنى مش لازم فلسفه ونقعد نحلل فى البوست كأنه وثيقه تاريخيه .
................
وسلام.....

Ahmad Abdulatif يقول...

ريم ، الاختلاف في الرأي لا يفسدللود قضية . والاختلاف في الرأي مشروع . والنقد البناء مفيد جدا.
أنا برضو بادخل علي مدونات اجنبية ، وتدوينهم مختلف عننا ، وتعليقاتهم كمان . بس في حاجة في المدونات اسمها مدونات متخصصة ، بتهتم بشيئ معين ، زي الأدب مثلا ، وأنا أعرف مدونات كده ، ممكن تعجبني وما تعجبش غيري .
عموما ، أنا باتفق معك في البوست دا .
دمتي صديقة .

الريم يقول...

عرين الغضب

معلش اسمحلى


محدش بيستظرف عندى

كلهم ناس محترمة بنناقش انا وهم فى موضوعاتنا بمنتهى الادب

ممكن يكون فى شوية تهريج بس فى حدود الادب لانى شايفة ان مفيش داعى للغضب

وبعدين ايه انتى حولتى المدونة لدفتر يوميات

مدونتى بتطرح القضايا اللى بقابلها

خلال يومى واحتكاكى ببشر نظرا لانى بشتغل puplicerealtion

فى فندق خمس نجوم ومن اكبر فنادق مصر عندى خبرة كافية

ومواضيعاتى بتهم وبتخص شريحة عريضة فى المجتمع هى مش حكر على انا بس

انا مش لسه طالبة جامعية ولا فاتحة كشك سجاير الحمد لله عندى خبرة كافية تؤهلنى لانى ادير مدونتى كويس جدا

وشكرا لك

الريم يقول...

ahmed
ازيك

ابدا انا مش عصبية ولا حاجة وبعدين صاحبة المدونة ديه كتبت انا سخرت منهم

بالتحديد وانا تركت ليها تعليق علموضوع ده

بالنسبة للصورة ديه بعتاهالى مشكور الاخ على محمد واشكره عليها لان المنظر رائع

وعلفكرة اسكندرية فى الشتا بتكون تحفة روح واستمتع

الريم يقول...

شادى اصلان

نورت بجد ياااااااا انت فين من زمان

فاكر يا شادى لما كنت بزور مدونتك واقولك والنبى تعال بص علينا

عموما من حق اى حد ان مدونته تشتهر بس مش بزيارته للمدونات التانية والحاحه

عليهم بالزيارة او يكتب كام كلمة حلوة عشان تترد له

شرفت بجد وياريت تبقى تزورينى علطول
وكام كلمة حلوة كده هىهىهىهىهىىىىىىىىىى

الريم يقول...

صباح الصباح

كويس انها بتصلى وتؤدى فروض دينها

ممكن حد تانى يكون متغطى تماما ومش بيصلى او بيصلى صلاة نفاق امام الناس بس

تفتكر مين اللى ممكن تكون عاصية اللى مش محجبة وبتصلى ولا محجبة ومش بتصلى

سافرة وعاصية كلمات غريبة اى حد بيقلهم على اللى مش محجبة هم اصلا مين اد لهم الحق ده

بص الموضوع ينرفز وكفاية بتخانق فيه مع مامتى علطول

شرفت

الريم يقول...

هانى علوان

ماشى طب ليه متاكد ان التعليقات ديه مش بتكون نفاق

وبدل ما تدفعك لقدام تجرك للوراء
المفروض تكون واثق من نفسك

مش عدد التعليقات ولا كلامها مقياس لنجاح بوست او فشله بالعكس

الريم يقول...

احمد عبد اللطيف

مش حنسى انك السبب

فى انك نبهتنى انى لا اسمح بتعليقات

فاكر

ومش حنسى كمان لما بعتلك تعليق مش ولابد وانت اضيقت

بس زى ما بتقول الاختلاف فى الراى لا يفسد للود قضية

اشكرك صديق الدائم

صباح الصباح يقول...

يا بنتى الناس دى للاسف واخدة الدين ستار انما لا تصرفاتهم ولا الادوار اللى بيمثلوها ولا اى حاجة فى اى حاجة بتدل على اى احترام لاى معتقدات دينية

اما بالنسبة للحجاب فهو بالفعل فرض ولكن للاسف مش كل من لبس حجاب التزم بما يعنى هذة الكلمة من التزام اخلاقى فى البداية والنهاية.

Unknown يقول...

فكره حلوه

عجبتين كيس البرتقال هاي حلوه:)
أنا عن نفسي لما أفوت عند حد و ما احب اعلق ما بغلق و بفترض انو كتير ناس بعرفهم بيعملو نفس الشيء

ع فكره انا مدونتك حبيتها؛ بسيطه و صادقه(مش مجامله ترى):)

تحياتي يا ريم

نبراس العتمة يقول...

العزيزة الريم
هو في الحقيقة أنا كنت أدون في السنة الأولى وأنا متأكد أن الكثير يتابعني من خلال مدونتي.. يعني أني لا أكتب لنفسي..بل لعملي معنى وهدا أكدته لي تعليقات زملائي الدين ألتقيهم بشكل مباشر..وأنا أيضا كنت أطلع على مدونات كثيرة بشغف..أقرأ كل التدوينات دون أن أضع تعليق واحد..وهذه الظاهرة منتشرة عندنا في المغرب

وفي هده السنة بدأت التدوين المرفق بالتعليقات..لتبدو لي المسألة أكثر تشجيعا فأنا أعرف أني أكسب صداقات جديدة - أحسن من أن لا أعرف- وأعرف أن فيها كم لا بـأس به من النفاق- وتلك ليست قضيتي-

أما عن التعليقات التي تصل أكثر من 20 فأنا أتشاءم من دلك..لأن معناه أنك أصبحت مشاعا، ولا خصوصية لما تكتبه..

التعليق هي من العادات الجديدة التي يجب أن تكون.. لكن لا يجب أن تخضع لم هو موجود من نفاق أو تجريح مستباح..لنختر أن نكون تقدميين قدر الامكان

مودتي
على فكرة: ليس معنى أني علقت هنا أنه بالضرورة يتوجب عليك زيارتي..

ملحوظة: في حالة زرت مدونتي أحب أن تكون يداك فاضية من أي تكليف..يعني ألقاب ومجاملات وإطراء..

الريم يقول...

نبراس العتمة

اهلا بك وشرفت واهلا باهل المغرب كلهم

جميلة المغرب زرتها كان عندى 6 سنوات واقمنا هناك سنتين عشان ظروف شغل بابا الله يرحمه

حزورك وياسيدى ومتقلقلش انا بخيلة مش حجيب حاجة معايا

شرفتنى

الريم يقول...

مياسى

اشكرك

وكيس برتقال يعنى لما يكونوا كلمتيم حلوين كده وخلاص علماشى يعنى

شرفتى يا قمر

كلام حسام يقول...

عندك حق اذا كانت التعليقات بتكون مجاملة او تسجيل حضور او دعاية لاصحاب المدونات لكن من التعليق بيكون واضح هو قرا اساسا ولا قرا او سطر غير ان فيه ناس فعل بتحب تقرا لكن معندهاش قدرة علي تسيب تعليق ينقد التدوينة ودول برضه بيكونوا واضحين في تعليقاتهم ومحدش ينكر ان التعليقات مهمة كوسيلة للدعم لو كتب لنفسي هاقفل بابي علي نفسي او اكتب في كشكول
فيه ناس بيهمها عدد الزوار ا كتر من عدد التعليقات ولكل واحد رؤيته للأمور

الريم يقول...

كلام حسام

فعلا لكل واحد رؤيته للامور

كل واحد حر فى مدونته

فى ناس يمكن بتحب الاطراء والتلميع


اشكرك وشرفت

هانى المصرى يقول...

انا واثق من نفسى ومن كلامى
وفرق كبير جدا بين النفاق والمجامله
بلاش فلسفه

الريم يقول...

هانى علوان

مالك قافش اوى كده ليه

ومين اللى بيتفلسف


عموما لما انت واثق من نفسك خد بالك

انك كاتب المذيد مش المزيد فى فرق بين حرف ذ وحرف ز

تحياتى